top of page
EVEN VOORSTELLEN

Hallo! Ik ben Ingrid van Loosbroek. Onderwijsmens in hart en nieren. Met 30 jaar werkervaring in het onderwijs heb ik veel gezien en weet ik waar mijn kracht ligt: ik word blij als ik collega-onderwijsmensen kan inspireren om een duurzame eigen kwaliteitsslag te maken waarvan vele kinderen profiteren. Dat doe ik op alle ondersteuningsniveaus: van preventief sterk tot passend op maat.

Ingrid_overmij_crop_web.jpg
MIJN ONDERWIJSREIS IN VOGELVLUCHT
Icon student.png
Icon teacher.png
Icon school.png
Icon book.png
Icon pen.png
Icon person.png

Als jong meisje wist ik al dat ik juf wilde worden. De PABO was dus ook een logische studiekeuze. Als de Academische PABO al zou bestaan, had ik na het VWO zeker voor de ALPO gekozen. Al snel sloot ik tijdens de stages de kinderen waarbij het leren niet vanzelf ging in mijn hart. Mijn afstudeerscriptie ging dan ook over de kwaliteit van de leerlingenzorg.

Mijn eerste werkplek was de Vitusschool in Well. Eerst gaf ik hier les aan vluchtelingenkinderen. Daarna ben ik leerkracht geweest van verschillende groepen. Ik wilde graag weten hoe ik kinderen nog beter kon ondersteunen in de klas, dus volgde ik een verdiepingsopleiding Remedial Teaching (een voorloper van de IB-opleiding of master SEN). Al vrij snel combineerde ik het lesgeven met de rol van intern begeleider.

Na een Magistrumopleiding werd ik ook bouwcoördinator en was ik als lid van het managementteam medeverantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit. Ook was ik daar kartrekker van het verbetertraject ‘lees- en spellingonderwijs’. Je leest in dit artikel van Anna Bosman en José Schraven meer over de succesvolle leesresultaten. Door middel van verschillende scholingen heb ik me steeds meer gespecialiseerd in de vraag hoe je als school tegemoet kunt komen aan de onderwijsbehoefte van kinderen.

Na 14 jaar op deze fijne school was mijn drive groot om nog meer scholen te helpen en werd ik ambulant begeleider (inmiddels BKT-er, Bovenschools Kwaliteits Teamlid) binnen Dynamiek Scholengroep in Horst en omgeving. Daarbij was ik voor 3 jaar dyslexiebehandelaar voor BCO/ONL. Ook kwam het nieuwkomersonderwijs nog een keer op mijn pad: binnen Dynamiek werkte ik twee jaar als intern begeleider van schakelklassen.

Ik wilde graag ook preventief mijn steentje bijdragen én meer scholen bereiken, en benaderde uitgeverij Zwijsen. Als auteur werk ik mee aan leesmethoden. Zo heb ik meegewerkt aan de aanvankelijke taalleesmethode Veilig leren lezen, die in 2014 verscheen (Kim-versie).

Inmiddels werk ik met veel plezier al zo’n 15 jaar bovenschools. Andere onderwijsmensen inspireren om een kwaliteitsslag te maken is wat ik het liefste doe. Handelingsgericht en op alle ondersteuningsniveaus. Het uiteindelijke doel? Via zoveel mogelijk onderwijsprofessionals de leeromgeving van vele kinderen versterken. Deze werkvoldoening ervaar ik ook als interim intern begeleider.

Ingrid_verderovermij.jpg
VERDER OVER MIJ...
  • Ik woon in Aijen, een klein dorpje in Noord-Limburg

  • Ben getrouwd met Rick Martens en ben moeder van drie kinderen

  • Liefhebber van wandelen, fietsen, yoga, zwemmen, natuur en cultuur

  • Ik breng graag tijd door met familie en vrienden

bottom of page